Ważne przepisy dotyczące BHP w pracowni:
- w pomieszczeniach szkoły i placówki zapewnia się właściwe oświetlenie, wentylację i ogrzewanie,
- sprzęty, z których korzystają osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki, dostosowuje się do wymagań ergonomii,
- niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru upoważnionej do tego osoby,
- jeżeli pomieszczenie lub inne miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdującego się w nim wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa, niedopuszczalne jest rozpoczęcie zajęć,
- jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć - niezwłocznie się je przerywa i wyprowadza się z zagrożonych miejsc osoby powierzone opiece szkoły lub placówki,
- pomieszczenia szkoły i placówki, w szczególności (...) pracownie wyposaża się w apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy,
- maszyny i inne urządzenia techniczne utrzymuje się w stanie zapewniającym pełną sprawność działania oraz bezpieczeństwo pracy i nauki,
- urządzenia techniczne wyposaża się w zabezpieczenia chroniące przed urazami, działaniem substancji szkodliwych dla zdrowia, porażeniem prądem elektrycznym, szkodliwymi wstrząsami, nadmiernym hałasem, działaniem wibracji lub promieniowaniem,
- urządzenia techniczne niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie oznacza się w sposób wyraźny i zabezpiecza przed ich uruchomieniem,
- stanowiska pracy dostosowuje się do warunków antropometrycznych uczniów,
- jeżeli ze stanowisk pracy korzystają osoby niepełnosprawne, dostosowuje się je do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,
- przy maszynach i innych urządzeniach technicznych lub w ich pobliżu wywiesza się w widocznym miejscu instrukcję bezpiecznej obsługi,
- w warsztacie, laboratorium i pracowni wywiesza się w widocznym i łatwo dostępnym miejscu regulamin określający zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,
- przed dopuszczeniem do zajęć przy urządzeniach technicznych w pracowniach, uczniów zaznajamia się z zasadami i metodami pracy zapewniającymi bezpieczeństwo i higienę pracy przy wykonywaniu czynności na stanowisku roboczym,
- rozpoczęcie zajęć, o których mowa wyżej, może nastąpić po sprawdzeniu i upewnieniu się przez prowadzącego zajęcia, że stan maszyn i innych urządzeń technicznych, instalacji elektrycznej i narzędzi pracy, a także inne warunki środowiska pracy nie stwarzają zagrożeń dla bezpieczeństwa uczniów
Zasady bezpieczeństwa i ergonomii w sali:
- urządzenia muszą być zasilane z sieci z systemem przeciwporażeniowym (gniazdka i przedłużacze z bolcem ochronnym),
- ograniczyć do minimum rozkładanie przewodów elektryczne na podłodze czy w innych sposób powodujący możliwość potknięcia się czy zaczepienia,
- odległości między sąsiednimi monitorami powinny wynosić co najmniej 0,6 m, a między uczniem i tyłem sąsiedniego monitora - co najmniej 0,8 m. Dobrym rozwiązaniem jest ustawianie monitorów szeregowo pod ścianami (tyłem monitora do ściany) - istotne jest aby uczeń nie miał przed sobą tyłu monitora kolegi, a w przypadku braku możliwości takiego ustawienia, można zastosować przegrody osłaniające tył monitora,
- monitory powinny być tak ustawione, by odległość oczu ucznia wynosiła 400÷750 mm od monitora,
- blat stołu powinien być matowy (najlepiej barwy jasnej) i zapewniać miejsce na zeszyty, dokumenty, przybory do pisania,
- stanowiska powinny być dostosowane do wymiarów antropometrycznych uczniów,
- temperatura w pomieszczeniu powinna wynosić ok.210C a wilgotność względna powietrza 50÷65 % oraz zapewniona powinna być odpowiednia wentylacja grawitacyjna,
- oświetlenie ogólne powinno mieć natężenie ok. 300lx a w miarę potrzeby należy stosować oświetlenie stanowiskowe (najlepiej o bezpiecznym napięciu) z oprawami niepowodującymi olśnienia czy odbicia światła na ekranie,
- monitory należy tak ustawiać, by światło naturalne nie powodowało olśnienia ani nie padało bezpośrednio na ekran (stosowanie zasłon, żaluzji w oknach),
- wszelkie prace porządkowe i konserwacyjne stanowiska komputerowego mogą być wykonywane tylko po wyłączeniu zasilania elektrycznego i pod kontrolą nauczyciela. Do czyszczenia używać należy tylko specjalnych pianek czyszczących i płynów.
Uczniom nie wolno:
- samowolnie zmieniać układu zasilania poszczególnych urządzeń
- samowolnie podłączać czy odłączać dodatkowe urządzenia zewnętrzne (np. skaner, drukarka)
- samowolnie przestawiać sprzętu
- zdejmować obudów czy osłon z urządzeń
- dotykać elementów z tyłu komputera, a także manipulować przy gniazdkach, przełużaczach
- zasłaniać otworów wentylacyjnych w obudowach urządzeń, wkładać do nich jakichkolwiek przedmiotów (szczególnie metalowych) lub umieszczać w ich pobliżu pojemników z płynami
W pracowni komputerjowej, oprócz regulaminu, powinny być dostępne instrukcje:
- obsługi komputera - w zakresie czynności włączania, wyłączania i postępowania w sytuacjach awaryjnych
- obsługi urządzeń peryferyjnych
- przeciwpożarowa i przeciw porażeniowa
- udzielania pierwszej pomocy, w szczególności osobie porażonej prądem elektrycznym
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL